Uw webbrowser (Internet Explorer 11 of lager) is verouderd. Update uw browser om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

RMMBR

Digitale toegankelijkheid: de technische kant van inclusiviteit  

mannen jonas steven mensen computer digitale toegankelijkheid

“Comic Sans is het meest toegankelijke font, terwijl het vaak wordt vervloekt in designs.”

Bij de term ‘inclusiviteit’ wordt in de context van e-learning vaak gedacht aan diversiteit in tekst en afbeeldingen. Maar er bestaat nog een andere, vaak onderbelichte tak van sport: digitale toegankelijkheid. Hierbij wordt gestreefd naar inclusiviteit op technisch niveau. Hoe gebruiksvriendelijk zijn websites en applicaties voor mensen met een beperking? Om hier meer over te weten te komen, ging ik zitten met Steven en Jonas. Als developers houden zij zich dagelijks bezig met het toegankelijk maken van onze e-learnings. 

 
Soorten beperkingen 

‘Er bestaan veel verschillende beperkingen die het maken van een e-learning tot een uitdaging kunnen maken,’ begint Steven. ‘Dit kan een visuele beperking zijn, zoals blindheid, slechtziendheid of kleurenblindheid. Het kan ook een auditieve beperking zijn, waaronder doofheid en slechthorendheid. Maar het gaat verder dan dit. Denk bijvoorbeeld aan mensen die een motorische beperking hebben, waardoor ze geen muis of touchpad kunnen gebruiken. Uiteindelijk moet iedereen mee kunnen doen aan de digitale samenleving.’ 
 
Toepassingen 

Welke hulpmiddelen kunnen we inzetten om onze e-learnings toegankelijker te maken? ‘Bij visuele beperkingen let je op zaken als fonts en kleurcontrasten,’ gaat Steven verder. Sans Serif is bijvoorbeeld een gebruiksvriendelijk lettertype. En wist je dat Comic Sans grappig genoeg het meest toegankelijke standaard font is, terwijl het juist wordt vervloekt in designs? Mensen die heel slecht of helemaal niet kunnen zien, gebruiken vaak een screenreader in combinatie met een toetsenbord. Je moet de technologie dan zo ontwerpen dat je op de juiste volgorde door de e-learning heen navigeert met de tab-toets, en dat de leesvolgorde voor screenreaders klopt. Afbeeldingen voorzien we van tekstuele beschrijvingen (‘alt-teksten’) en video’s van een transcript.’ 

Jonas haakt hierop in. ‘Een mooi voorbeeld is hoe we dit nu toepassen op meerkeuzevragen. Als je een meerkeuzevraag goed of fout beantwoordt, krijg je vervolgens je feedback terug. Mensen met een screenreader horen de feedback dan door de luidspreker. Maar op het moment dat je de feedback hoort, wil je ook terug kunnen luisteren wat de vraag ook alweer was. We bouwen het dan op zo’n manier dat je makkelijk door het hele scherm kunt navigeren, zodat je zowel de feedback kunt horen als de vraag nog een keer terugluisteren. Zo worden slechtzienden zo goed mogelijk geholpen om de leerstof tot zich te nemen, net als mensen zonder visuele beperking.’  
 
Steeds meer bewustwording 

‘De European Accessibility Act gaat van kracht op 28 juni 2025,’ vertelt Jonas. ‘Vanaf dat moment moeten alle websites en applicaties, dus ook e-learnings, officieel digitaal toegankelijk zijn. Voorheen moest alleen de overheid hieraan voldoen. Nu moeten alle bedrijven zich dus ook aan deze wetgeving gaan houden.’ 

Terwijl ik met Steven en Jonas praat, realiseer ik me met hoeveel verschillende zaken zij rekening houden bij het bouwen van e-learnings. En hoe het dus voor heel veel mensen niet vanzelfsprekend is om zonder moeite een e-learning, website of app te doorlopen. Het is goed dat hier meer aandacht aan geschonken wordt, zeker met het oog op de European Accessibility Act. Uiteindelijk is leren het leukst als we dit allemaal kunnen doen. 

Wil je meer weten over digitoegankelijkheid? Kijk ook een op deze pagina.